Biskopen missade nästan väckelsen

feb 23, 2024
Torbjörn Freij

1982 fick den anglikanska församlingen Holy Trinity Brompton (HTB) i London besök av John Wimber med team från Vineyard. Även i förorten Chorleywood, med biskop David Pytches och i S:t Michels le Belfrey i York satte Vineyard-teamet avgörande spår för den andliga förnyelsen i England.

Vid det här tillfället i HTB var Nicky Gumbel fortfarande jurist i en domstol i London. Han kom till en samling med Wimber och teamet och kunde till sin irritation se att flera av amerikanarna hade shorts, gympaskor och tuggade tuggummi. Några hade till och med kepsen på sig inne i kyrkan. Nicky Gumbel var uppklädd som en riktigt brittisk jurist och var lite försenad till denna samling så han blev tvungen att sätta sig längst fram.

Efter Wimbers undervisning blev det förbön för evangelisation. Nicky Gumbel reagerade då så starkt fysiskt på förbönen – hans fötter rörde sig ohejdat – att man nödgades bära ut honom från kyrksalen. Men Wimber lugnade de närvarande: ”Var inte oroliga för det som sker med den mannen. Det är bara den helige Ande som förbereder honom för att berätta för tusentals människor om Jesus!” sa Wimber lugnt. Samma år sa Nicky Gumbel upp sig från domstolen och började studera till präst. I början på 90-talet tog han över Alphakursen som från början var en introduktion för nykristna. Men den gjordes nu om till en kurs för andliga sökare och resten är historia. Alpha är idag en kurs som används av i stort sett alla kyrkor och samfund i England och utöver världen. Den romersk-katolske kardinalen i London har rekommenderat sina församlingar att använda kursen och man räknar med att det just nu finns 55 000 alphakurser över hela världen i sammanlagt 166 länder.

John Wimber, som fortsatte kontakten med HTB efter det första besöket 1982, såg väldigt tidigt att Alpha var något unikt. När kurserna började explodera kommenterade John Wimber detta:” Alphakursen för sökare är den största innovationen i modern evangelisation sedan Billy Graham började sina tältmöten!”

Under 1990-talet besöktes London, bland annat Chorleywood och HTB, regelbundet av ett antal amerikanska profeter som Wimber hade tagit under sina vingar, inte minst Paul Cain. Paul Cain uttalade en ganska dramatisk profetia om en kommande väckelse i England som skulle fylla arenorna, och väckelsen skulle vara ansiktslös, alltså inte fokusera på några affischnamn.

Något liknande hade London sett på 50-talet med Billy Graham, och många av de verksamma kyrkoherdarna och biskoparna vid den här tiden var barn av den väckelsen. Många av dem var gymnasister och präststudenter då.

Men det blev ingen massrörelse med fyllda arenor. Kritiken mot Paul Cain växte i England. Kända profetgestalter i England som Clifford Hill antydde till och med att Paul Cain hade kommit med falska profetior

Jag drar mig till minnes ett samtal med biskopen David Pytches. Det var han som var kyrkoherde i Chorleywood och återkommande värd får både Wimber och Cain och grundaren av New Wine-rörelsen. Han gick hem till Herren för ett par månader sedan.

Jag mötte biskop David Vi möttes nu på en New Wine-retreat utanför Stockholm i november 200. Vi satt och fikade och han visste att jag hade lärt känna Paul Cain ganska väl – både hans styrkor och svagheter – och att jag varit Pauls tolk vid flera besök i Sverige.

David uttryckte nu en påtaglig frustration över Paul Cains profetia:  ”Det var inte bra att Paul Cain uttalade den där profetian. När det aldrig skedde någon väckelse slog det tillbaka på förtroende för den profetiska gåvan”, sa Pytches.

”Men är du både blind och döv” skämtade jag med honom. Vi tog en servett där vi satt vid kaffebordet och jag bad honom rita en tidslinje med Pauls profetia som en punkt på tidsaxeln. Sedan bad jag honom rita tillväxtutvecklingen för Alphakurserna under 1990-talet. Sambandet var uppenbart.

”Hur kunde jag vara så blind att jag inte såg detta mitt framför nästan”, utbrast Pytches. ”Därför att vi alla kan bli hemmablinda” svarade jag. David Pytches var överlycklig över att ha haft så fel om Paul Cains profetia. Utvecklingen har bara fortsatt sedan dess. Tiotals miljoner har gått kursen och kommit till levande tro på Jesus som sin Frälsare.

Profeterade Paul Cain fel? Både ja och nej. När man ska tolka profetior måste man ofta skilja mellan uppenbarelsen, tolkningen och tillämpningen. Uppenbarelsen verkar klockren i den här profetian, men sedan tolkar Paul Cain denna genom sina egna mänskliga filter. Han var en typisk ”revivalist” och drömde om gamla tiders väckelser i stora tält och idrottshallar. Men väckelsen skulle ta en annan gestalt i vår tid.

Det är sannerligen inte alltid så lätt att känna igen en väckelse!

TORBJÖRN FREIJ
torbjorn.freij@eagleperspective.se